کوره هوای گرم ، بخاری کارگاهی

کوره هوای گرم ، بخاری کارگاهی

آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 1399/02/17 ساعت 16:33

کوره هوای گرم و بخاری کارگاهی Hot Air Furnace and Industrial Heater

کوره هوای گرم به تجهیزات گرمایشی بسته ای اطلاق می شود که به صورت دائمی نصب و هوای گرم را به صورت مستقیم و یا از طریق کانال کشی به فضای تهویه شونده هدایت می کنند.

کوره هوای گرم علاوه بر تامین گرمایش می تواند جریان هوا و مقدار هوای تازه ی مورد نیاز داخل فضا را فراهم کند.از کوره هوای گرم می توان در مکانهای صنعتی، خانگی، اداری، تالارها، سالن های اجتماعات و ... استفاده کرد.ظرفیت متداول کوره هوای گرم بین ۴۵تا۶۰۰ کیلو وات حرارت است . به ظرفیت های پایین تر از ۹۵ کیلو وات کوره های تجاری سبک و به دستگاه های 

بزرگتر کوره های تجاری بزرگ گفته می شود.

طبقه بندی کوره هوای گرم

کوره های هوای گرم را میتوان بر اساس موارد زیر طبقه بندی کرد :

منبع گرما

کوره های هوای گرم با توجه به منبع گرما می توانند از نوع الکتریکی ، گاز سوز ،دوگانه سوز و یا سوخت مایع باشد.

نوع الکتریکی کوره هوای گرم ،دارای تعدادی المنت برقی حرارتی که هوای در حال گردش را مستقیماً گرم می کنند و یا المنت ها درون غلاف های فلزی هستند و غلاف فلزی هوای عبوری را گرم میکند.

المنت های حرارتی در کوره هوای گرم برقی به صورت موازی یا چسبیده به هم یا هم محور هستند. جریان برق به المنت ها رسیده و به واسطه مقاومت الکتریکی گرمایش ایجاد می شود.

رایج ترین نوع سوخت کوره هوای گرم ،کوره های گازی هستند که میتوانند به صورت کوره هایی بامشعل آتمسفریک ویا مشعل دمنده دار باشند.

کوره های گرم سوخت مایع (نفت و گازوئیل)نیز در مناطقی که امکان استفاده از گاز طبیعی نیست به کار می روند که در دو نوع مشعل آتمسفریک و یا مشعل دمنده دار هستند.

کوره های هوای گرم دوگانه سوز غالباً از نوع  مشعل جداگانه دمنده دار هستند و وظیفه تعویض سوخت را مشعل به عهده دارد.

مکان نصب کوره هوای گرم و جریان هوا

کوره هوای گرم با توجه به نوع کاربری می توانند در داخل فضای تهویه شونده یا خارج فضای تهویه شونده نصب شوند.

اکثر مواردی که از کوره هوای گرم  در داخل فضا استفاده می شود، یا نیاز به کانال کشی ندارند یا طول مسیر کانال کشی کم است که میوان از کوره هوای گرم با فن آکسیال و یا سانتریفوژ باشند.

کوره های هوای گرم که در خارج از فضا نصب می شوند باید قابلیت کانال کشی داشنه باشند بدین معنی که حتماً  از فن های سانتریفوژ بهره برده باشند. در خرید کوره هوای گرم آماده موجود در بازار باید توان غلبه بر کانال کشی(متراژ کانال کشی)دقت کافی شود .

شیوه استقرار کوره هوای گرم

کوره های هوای گرم تا ظرفیت ۳۰۰،۰۰۰ کیلوکالری بر ساعت معمولاً به صورت عمودی و در ظرفیت های بالاتر به صورت افقی تولید می شوند.

اجزای اصلی کوره هوای گرم گاز سوز

۱.محفظه یا پوشش بدنه

۲.مشعل و سیستم احتراق

۳.کوره یا مبدل حرارتی

۴.موتور و فن

۵.فیلتر هوا

بدنه کوره هوای گرم

معمولاً از ورق فولادی با ضخامت مناسب با ابعاد کوره تولید، که با پوشش رنگ کوره ای الکترواستاتیک محافظت میشود. معمولاً بدنه کوره حرارتی به دلیل جلوگیری از انتقال حرارت و داغ نشدن سطح بدنه از داخل دارای ضخامت مناسب عایق است. روی بدنه کوره هوای گرم پنل های دسترسی جهت بخش هایی که نیاز به سرویس دارند قرار داده می شود.

بدنه کوره دارای کلاف فلزی مقاوم جهت تحمل وزن و قابلیت جابجایی آسان می باشد.

مبدل حرارتی کوره هوای گرم

معمولاً به صورت استاندارد از فولاد پوشش دار یا آلیاژ فولادی تولید میشود مانند فولاد آلومینیوم دار،فولاد نورد سرد با پوشش سرامیک و فولاد ضد زنگ.

مبدل حرارتی کوره های هوای گرم

معمولاً یا از مجموعه چپ ـ راست ساخته  که به هم متصل می شوند تا یک چنگک راشکل دهند یا از لوله های بدون فین که خم شده اند و به صورت فشرده در آمده اند یا از لوله های فین دار تشکیل شده اند.

مبدل حرارتی در کوره هوای گرم سوخت مایع (نفت و گازوئیل)اغلب از فولاد با ضخامت کمتر هستند که با جوشکاری به یکدیگر متصل شده اند.

الکترو فن در کوره هوای گرم

معمولاً از نوع سانترفیوژ دمنده هستند که با توجه به ظرفیت و توان جابجایی هوا می توانند از نوع تکفاز یا سه فاز باشند.در برخی مدل های کوره هوای گرم از فن های آکسیال استفاده می شود که در این نوع قابلیت کانال کشی وجود ندارد.

فن های سانترفیوژ به کار رفته در کوره هوای گرم باید توان غلبه بر افت فشار کانال کشی و افت فشار داخلی دستگاه را داشته باشند.الکترو فن ها می توانند به صورت اتصال مستقیم فن و موتور یا بصورت پولی فلکه و قرقره باشند.

الکتروفن در کوره هوای گرم می تواند به وسیله اینورتر کنترل شده و میزان هوادهی را تنظیم کند تا صرفه جویی بالایی در مصرف برق حاصل شود.

سیستم احتراق در کوره هوای گرم گاز سوز در ظرفیت های پایین معمولاً از نوع آتمسفریک و تعبیه شده درون دستگاه است و در ظرفیت های بالاتر از نوع مشعل جداگانه یه صورت نصب در قسمت تعیین شده روی دستگاه می باشند.

مشعل آتمسفریک به کار رفته در کوره هوای گرم اغلب از نوع فلزی پرسکاری شده می باشد که در برخی موارد از چدن نیز برای ساخت مشعل استفاده می شود.

فیلتر هوا در کوره هوای گرم

فیلتر هوا به جهت جلوگیری از ورود آلودگی های محیطی در تامین هوای تازه و جلوگیری از ورود گردوخاک و آلودگی های دیگر به فن کوره هوای گرم می باشد. فیلتر هوا در کوره های هوای گرم معمولاً از نوع فیلترهای آلومینیومی،فیلترهای پلیمری و یا فیلتر های پلیتد است.

تجهیزات کنترلی کوره گاز سوز می تواند شامل جرقه زن ،شیر برقی ، کنترل کننده فن، سوئیچ های محدود کننده دما و...باشد.

بخاری کارگاهی

بخاری کارگاهی همان‎طور که از نامش پیداست قابلیت استفاده در مکان‎های مسکونی، تجاری و ... را ندارد. از بخاری کارگاهی در کارواش‎ها، کارگاه‎های صنعتی- ساختمانی و ... استفاده می‎شود.

بخاری کارگاهی  هوای تازه مورد نیاز جهت احتراق را از محیط دریافت می‎کند. بخاری‎های کارگاهی با سیستم گرمایش موضعی عمل می‎کنند و فقط می‎توانند اطراف خود را گرم کنند و هیچ نوع فنی برای جابجایی حرارت ندارند.

ظرفیت بخاری های کارگاهی از ۲۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰۰ کیلوکالری بر ساعت است و برای گرمایش فضاهایی از ۲۰۰تا۱۴۰۰ متر مکعب مناسب هستند.

بدنه بخاری کارگاهی

بدنه بخاری کارگاهی از ورق فولاد ساخته‎شده‎است و معمولاً به‎صورت استوانه عمودی است که به‎صورت 360 درجه قابلیت انتقال حرارت دارد. روی قسمت خارجی بدنه تیغه هایی برای افزایش سطح حرارت و بالا بردن انتقال حرارت و راندمان دستگاه نصب شده‎است. در قسمت فوقانی دستگاه بخاری کارگاهی کلاهک تعدیل نصب‎شده‎است که علاوه‎بر متمرکز کردن گاز خروجی سبب افزایش انتقال حرارت نیز می‎گردد.

قسمت تحتانی بخاری کارگاهی دارای کابین مشعل است. بخاری کارگاهی می‎تواند به‎صورت ثابت و یا متحرک باشد معمولا بخاری‎های گازی که دارای شلنگ اتصال گاز هستند از نوع ثابت و بخاری‎های نفت‎ سوز یا گازوئیل‎ سوز که دارای باک ذخیره هستند از نوع متحرک می باشند. بدنه دستگاه بخاری کارگاهی از خارج دارای پوشش رنگ نسوز می‎باشد.

روی بدنه بخاری کارگاهی برای بازدید عملکرد دستگاه دریچه بازدید تعبیه شده است. 

سوخت بخاری کارگاهی

سوخت بخاری کارگاهی از نوع گاز یا سوخت‎های مایع مانند نفت و گازوئیل یا دوگانه‎سوز می‎باشند. دستگاه‎هایی که با سوخت مایع کار می‎کنند، دارای محفظه باک جهت ذخیره مقداری سوخت می‎باشند که معمولاً ظرفیت باک‎ها متناسب با کارکرد ماکزیمم دستگاه به‎مدت 5 تا 6 ساعت است.

ظرفیت بخاری کارگاهی

بخاری‎های کارگاهی با ظرفیت حداکثر 52000 کیلوکالری بر ساعت تولید می‎شوند و توان گرمایش فضایی تا 1400 مترمکعب را دارند.

برق مصرفی بخاری کارگاهی

بخاری کارگاهی در نوع گازسوز نیاز به برق مصرفی ندارد و تنها با فشار گاز عمل‌‎می‎کند. در سیستم بخاری نفتی و گازوئیلی به جهت پاشش سوخت نیاز به فن کوچک برای انجام این کار است که با برق تکفاز عمل می‎کند.

 

بیشتر
حذف همه
(نمایش 26 - 1 محصول از 26)
  • 1
  • 1